Anders Fogh Jensen

Hvem er vi?

Jeg er filosoffen Anders Fogh Jensen. Jeg er ansvarlig for hele forløbet, for at det kører godt, og at du føler dig tryg. Du kan læse mere om mig på www.filosoffen.dk.

 

Her har jeg også en podcast, som du kan lytte til. Afsnit #210-#215 handler om Filosofisk konfirmation.

Skriv til mig på info@filosofiskkonfirmation.dk

Lær mig nærmere at kende ved at læse mine svar nedenfor:

Personligt afsagde jeg trosbekendelsen som kirkelig konfirmand, uden reelt at kunne stå inde for, hvad jeg sagde. Jeg har bestemt ikke noget imod den kirkelige konfirmation, men jeg synes, der mangler et åndrigt alternativ til kirken og til den mere jævne eller todimensionelle humanistiske konfirmation, der mere beskæftiger sig med ‘trafikreglerne’ mellem mennesker. Og vel nok mere vigtigt; jeg fornemmer, at der er mange skoleelever, der går rundt med en lyst til og trang til filosofisk tænkning – lidt enkelt sagt, til at udleve deres Spørgejørgen omkring vigtige ting i livet – og det kan vi i den grad imødekomme til Filosofisk konfirmation. Samtidig fornemmer jeg, at der er forældre, der gerne vil give deres børn denne stimulans og synes, at det er helt i orden, at de ikke bliver kirkeligt konfirmeret, hvis de så går igennem et andet forløb, der gør dem klogere livet. Alt det vil jeg gerne give de unge. Og jeg vil gerne give både de unge og deres forældre nogle muligheder for at få andre samtaler derhjemme, hvilket vi sætter i gang med nogle samtaleark mellem hver gang. Det udtrykker forældrene stor glæde ved, og de unge fortæller om ting, de aldrig har hørt før.

De får de første trædesten til at tænke selv og vide noget om filosofi, etik, moral og de store spørgsmål i livet. Det er ikke meningen, at de skal kunne huske det hele, men at de skal kunne genkende det, når de møder det senere i livet. Vi får mange af de nysgerrige elever, der vil vide mere, og de bliver stimuleret. Og så får de også et normalt forløb, dvs. at de går til konfirmationsforberedelse og bliver konfirmeret på samme tid, som deres klassekammerater, og det tror jeg også er vigtigt. Endelig får de mange nye venner, der elsker at reflektere over livet og følge den nysgerrighed med andre.

Andre siger om mig, at min dyd er mod. På græsk hedder den andreia, hvilket også er roden i navnet Anders. Men personligt har jeg en alt for stor sans for retfærdighed, som ofte volder mig problemer, men som også er med til at bevare min personlige integritet, når jeg står for den. Men ved du hvad, jeg tror, at jeg ville vælge sandruelighed. Altid at være sandheden tro, også overfor min børn. Selv om det ind i mellem fører til maskefald, så vil jeg vælge sandheden. Jeg kan ikke hold spin, reklamers oppustning og underlige jobtitler ud, bl.a. fordi de ikke siger, hvad de er, eller hvad de vil. Så jeg ville vælge sandruelighed.

Jeg glæder mig til at møde dem og deres nysgerrighed. Og så glæder jeg mig til at fortælle dem om de strukturer, der ligger indbygget i alle de film, de har set, og historier, de har hørt. For de gamle myter allerede denne struktur, og de store heltefortællinger handlinger i virkeligheden om forvandlingen fra barn til voksen. Det plejer at være en øjenåbner for konfirmanderne, så jeg glæder mig til at se ind i de øjne, der bliver åbnet.

Det er rørende, og jeg bliver stolt både på egne, og især på deres vegne. De står der og fortæller om noget, som de vil stå inde for som voksne, og de voksne får tårer i øjnene over at se deres unge mennesker tale om noget så alvorligt. De har jo allerede mødt det derhjemme i form af de samtaler, som vi har sat i gang imellem forberedelsesgangene, men det er noget helt særligt, når de unge står der, en lille smule nervøse, og tager så alvorlige ord i deres mund. Ord, som de har tænkt over, og som er vigtige. Det er den perfekte bund for en god dag, måske en fest, og noget at huske for livet.

Alan Bloch

Jeg hedder Alan Bloch, og jeg er cand.mag. i filosofi og psykologi. Jeg er uddannet på RUC, og i mit speciale beskæftigede jeg mig med psykoanalyse og hypnose. Jeg har erfaring i at undervise unge og brænder for at få sat de dybe samtaler i gang. 

Jeg er klasselærer for lørdagsholdet i København.

Skriv til mig på alan@filosofiskkonfirmation.dk

Lær mig nærmere at kende ved at læse mine svar nedenfor:

Jeg synes, konfirmationen er en højtidelighed, hvor vi fejrer, at børn bliver til bevidste unge mennesker. Jeg foretrækker en konfirmation, der stiller tankevækkende spørgsmål og inddrager de unge, frem for en konfirmation, der beder dem om at svare “ja” eller “nej” til nogle værdier, og ville ønske jeg havde haft samme tilbud, dengang jeg selv blev konfirmeret.

Ifølge min erfaring virker det bedst, når man skal lære om lidt højtsvævende filosofiske emner, at gøre det konkret og relevant for den enkelte. Det gør jeg ved hjælp af forskellige øvelser og åbne diskussioner, hvor man kan deltage på sine egne vilkår.

Jeg forventer meget af de unge, og vil gerne udfordre deres ideer, men det kan man kun gøre, hvis vi har et trygt rum, så det vil være min første prioritet.

Ærlighed. Jeg har selv oplevet hvor befriende det har været bare at være ærlig og oprigtig og ikke skulle beskytte mig selv og andre med løgne. Jeg føler også, at det gør mig i stand til at tage mere ansvar og gøre en positiv forskel. Om det er at indrømme mine egne fejl, eller at påpege at kejseren faktisk ikke har noget tøj på.

Jeg glæder mig til at lære konfirmanderne at kende og skabe en masse mindeværdige øjeblikke.

Sarah Schein

Jeg hedder Sarah Schein (f. 1977), og jeg er kandidat i pædagogisk filosofi fra DPU, Aarhus Universitet. Jeg underviser i filosofi, holder foredrag og filosofiske caféer på Den Grønne dag- og aftenskole, hvor jeg skaber rum for filosofisk refleksion og diskussion. Jeg er tidligere uddannet som lærer og har 14 års erfaring i at undervise børn og unge. Jeg brænder for at skabe sammenhæng mellem filosofiske tanker og teorier og enhvers levede og erfarede liv.

Jeg er klasselærer for mandagsholdet i København.

Skriv til mig på sarah@filosofiskkonfirmation.dk

Lær mig nærmere at kende ved at læse mine svar nedenfor:

Jeg vil gerne vil være underviser hos Filosofisk Konfirmation, fordi jeg synes, at dannelse og det at kunne se en sag fra flere perspektiver er vigtigt gennem hele livet. Det vil jeg gerne medvirke til.

Humor, varme og højt til loftet i forhold til, at alle føler sig trygge og velkomne i mit undervisningslokale.

Inkluderende, reflekterende med et glimt i øjet.

Nysgerrighed ville være min dyd, for jeg er utroligt videbegærlig og vil altid vide mere om verden og livet.

Jeg glæder mig til at møde de unge, de tanker og perspektiver de kommer med og alt det, vi finder frem til sammen.

Saskia Haas

Jeg hedder Saskia Haas (f. 1979), og jeg har en BA i Anvendt Filosofi med sidefag i engelsk fra Aalborg Universitet og en BA i Teologi fra Aarhus Universitet. Jeg har været friskolelærer i 12 år, HF lærer i engelsk og institutionsleder i en privat børnehave og vuggestue.

Filosofien har været en vigtig følgesvend gennem hele mit liv og en vigtig del af min almindelige undervisning. Især i arbejdet med børn og unge har spørgsmålet om dannelse og læring fyldt meget for mig.

Jeg er klasselærer for Aarhusholdet og søndagsholdet i København.

Skriv til mig på saskia@filosofiskkonfirmation.dk

Lær mig nærmere at kende ved at læse mine svar nedenfor:

For mig er det et privilegie at få lov til at undervise i filosofisk konfirmation. Jeg elsker at undervise, og jeg synes der er alt alt for lidt filosofi i skolerne. Det er så vigtigt, at unge mennesker tager stilling til, hvordan de vil gå fra barndom til ungdom, og ikke bare gør det de andre gør, eller gør det man plejer, eller bare bliver konfirmeret for gavernes skyld. Det er en vigtig overgang det her, og derfor er det så fantastisk, at jeg kan få lov til at undervise, og guide og samtale med de unge mennesker om, hvad det er for en vidunderlig kompliceret verden de er på vej ind i.


Jeg har arbejdet med, undervist og vejledt mange unge mennesker igennem min karriere. Jeg kan stille nogle rammer op og skabe nogle stemninger og situationer, hvor alle kan komme til orde, og hvor samtalen bliver faciliteret på en måde, så vi kan lære noget af hinanden. De klogeste ord kommer sjældent fra underviseren, men i stedet fra sidemanden, så det er vigtigt at alle på holdet bliver set og hørt.

Min undervisningsstil er nok, hvad man kan kalde den vejledende. Jeg kan godt lide at introducere et emne, snakke lidt om, hvad der er vigtigt at holde sig for øje, men så ellers lade undervisningen blive styret af klassens dynamik. Det betyder ikke, at der er en masse gruppearbejde i den gammeldags forstand, men i stedet er der faste rammer, som sørger for, at alle bliver hørt. Det er også vigtigt at røre sig lidt eller at tegne/skrive lidt i løbet af undervisningen. Jeg kan godt lide at variere dagen så meget som muligt, men alt sammen skal det være relevant for dagens tema, så man føler at tiden går hurtigt, og at man lærer en masse af hinanden.

Min dyd ville nok være humor. Jeg synes, humor er noget af det vigtigste i livet – både når livet er sjovt og dejligt, men i særdeleshed, når det er hårdt og viser sig fra sin mere barske side. Men som med alle dyder, så er humor også noget man skal øve sig i at balancere. Noget er jo ikke bare sjovt, fordi jeg synes det, og faktisk kan noget sagt i spøg være det, der gør allermest ondt på en anden. På den anden side er det også vigtigt at kunne grine af alt – allermest sig selv.

Jeg glæder mig til at tage på en lille rejse ind i filosofien med de unge mennesker, der har været modige nok til at vælge denne form for konfirmation. Jeg glæder mig til at åbne filosofien op for dem og forhåbentlig give dem en følgesvend gennem livet, som filosofien har været det for mig, siden jeg var 16 år og fik min første filosofiundervisning. Og så glæder jeg mig allermest til den sidste dag, hvor jeg trykke deres hånd og sige: ‘Godt gået, hvor er det dejligt at du har valgt at bidrage til verden med netop din dyd. Held og lykke på din videre rejse’.